Isnin, 1 Ogos 2011

Menjelang Ramadhan (mengimbas kenangan)

Tahun lepas, aku berpuasa sebagai wanita mengandung. Anak sulung pulak. Peristiwa yang jadi ingatan kekal sampai kini ialah aku mengidamkan aiskrim. Bukan aiskrim biasa dijual di kedai. Ini aiskrim yang dibuat sendiri seorang pakcik yang tinggal di Setapak. Pakcik ni biasa meniaga aiskrim ni. Bagi aku rasanya unik (bancuhan dia lain sikit.. aiskrimnya nampak serupa macam aiskrim kon yang lain)


Lebih kurang macam gambar di atas (from google image), nampak comot-comot sikit. Semasa majlis kawan aku Farah, dia order dari pakcik ni aiskrim untuk diagih-agihkan kepada tetamu. Time tu, aku fikir, lapar nasi, so.. tangguh la nak beratur aiskrim tu.. sampai la dah balik, dah lepas asar.. tup-tup teringin yang amat pulak nak makan aiskrim pakcik tu...terlambat. Kenduri pun dah tamat. Pakcik aiskrim dah balik rumah dia pun.. Rumah kami di Kajang, aku bekerja di Tg Malim, jadi bila la ada masa nak pegi Setapak mencari aiskrim ni?(aku menanggung sengsara kerinduan macam kempunan sangat nak makan aiskrim ni selama hampir 3 bulan..)

Setiap kali nak bukak cerita pasal aiskrim ni, aku akan meleleh2 air mata.. sampai sedu-sedan pulak tu menangis. Hiba sangat selagi tak merasa aiskrim ni.. Aha, baru la aku tau hebatnya penangan kalau mengidam ni.. memang bukan main-main tau! Mujur atas usaha kawan tu jugak (Farah), dia berjaya dapatkan aiskrim ni bila pakcik ni sedekah sempena sambutan Ramadhan di surau. dengan tak malunya dia tapaukan satu bekas untuk aku.. yey! mujur la aiskrim je.. kalau ngidam lain.. tatau la...

Imam lak, sampai umur dia 6 bulan baru la air liurnya berhenti meleleh..setiap kali berjumpa orang baru ke.. melihat comot baju imam yang lencun dengan air liurnya, soalan yang sering ditanya kat aku ialah " apa la yang maknye ngidam dulu tak dapat..." hehe.. sebenarnya yang diidamkan tu dapat.. tapi terpaksa tunggu sampai 3 bulan menanggung sengsara..

Jadi, menjelang Ramadhan tahun ni, aku tetiba teringat balik peristiwa tu.. peristiwa aiskrim Ramadhan..
inilah yang dikatakan "apa yang diidamkan menjadi kenyataan".. alhamdulillah.. syukur!

Ni gambar latest Imam (10 bulan dah) sempena Ramadhan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan